Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Physics and technology

No. 3 (2024): FarDU.Ilmiy xabarlar jurnali (Aniq va tabiiy fanlar)

PRINCIPLES OF FORMATION OF EDUCATIONAL AND RESEARCH ACTIVITIES IN PHYSICAL EDUCATION

Submitted
July 15, 2024
Published
2024-07-30

Abstract

The article discusses the importance of educational and research activities in the formation of physical knowledge, the stages of formation of educational and research activities in physical education.

The principles of educational and research activities and methods of organization as individuals and the successful achievement of educational goals in the educational process are scientifically substantiated. The role of educational and research activities in the development of the scientific worldview of students, the issues of their formation in a logical sequence, in accordance with the purpose, is described.

A methodological model of the organization is recommended to improve the educational and research activities of students in physical education.

References

  1. Абдулов Р.М. Использование интерактивных средств в процессе развития исследовательских умений учащихся при обучении физике: дис. канд. пед. наук: 13.00.02-Екатеринбург, 2013. - 183 с.
  2. Авгусманова Т.В. Педагогические условия развития исследовательской деятельности старшеклассников в инновационном образовательном учреждении: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.01 — Иркутск, 2013. — 21 с.
  3. Аёшин В.В. Подготовка будущего учителя физики к деятельности по формирова-нию исследовательских способностей учащихся // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. — 2011. № 3. — С. 9-14.
  4. Алексеев Н.А. Педагогические основы проектирования личностно ¬ориентированного обучения: дис.докт. пед. наук: 13.00.01 — Тюмень, 1997. – 310 с.
  5. Алиева О.В. Формирование учебно-исследовательской культуры учащихся на этапе пред профильной подготовки: автореф. дис.канд.пед. наук. -Белгород, 2013. — 24 с.
  6. Альникова Т.В. Формирование проектно-исследовательской компетенции учащихся на элективных курсах по физике: дис канд.пед.наук:13.00.02 Томск, 2007.- 176 с.
  7. Альтшулер Ю.Б. Методическая система обучения физики учащихся средней школы на основе синтеза фундаментальных и прикладных знаний: дис. докт. пед. наук: 13.00.02 — М., 2013. — 310 с.
  8. Андреев В.И. Дидактические условия развития исследовательских способностей старшеклассников(в процессе обучения физике): автореф. дис.канд. пед. наук: 13.00.02 — М., 1972. — 21с.
  9. Белянин В.А. Методическая система формирования исследовательской компетенции будущего учителя при изучении физики: дис докт. пед. наук: 13.00.02 — М, 2012. — 483 с.
  10. Выготский, Л.С. Педагогическая психология.- М.:Педагогика,1991.- 480 с.
  11. Майер, В.В. Элементы учебной физики как основа организации процесса научного познания в современной системе физического образования: дис. докт. пед. наук: 13.00.02. — Глазов, 2000. — 409 с.
  12. Inquiry and the National Science Education Standards. A Guide for Teaching and Learning. - National Academy Press. - Washington. - 2000.
  13. Sadler P.M. The Influence of Teachersʼ Knowledge on Student Learning in Middle School Physical Science Classrooms