GOALS AND PRINCIPLES OF CONTROL IN EDUCATIONAL PROCESS

Main Article Content

Mavlyuda Kaharova
Zulayho Dadahonova

Abstract

The article defines the term ‘control’ and describes its role in the educational process. The goals and objectives of control are described and it is established that the goals of control are to determine the achievement and success of students, the level of mastery of knowledge, skills and abilities provided for by the program in the subject, teaching students methods of mutual control and self-control, nurturing in students such personality traits as responsibility for the work performed, showing initiative. During the theoretical study, the basic principles of organizing student knowledge control were formulated. It was found that the basic principles of control are focus (compliance with the goals of the curriculum), objectivity (to prevent subjective assessment), regularity (constant or repeated control), efficiency (serves for the full implementation of functions), hierarchical organization (phasing), complexity and consistency (planfulness).

Article Details

How to Cite
Kaharova, M., & Dadahonova, Z. (2024). GOALS AND PRINCIPLES OF CONTROL IN EDUCATIONAL PROCESS. Scientific Journal of the Fergana State University, 30(2), 183. Retrieved from https://journal.fdu.uz/index.php/sjfsu/article/view/4104
Section
Scientific information
Author Biographies

Mavlyuda Kaharova, Farg'ona davlat universiteti

Farg‘ona davlat universiteti, filologiya fanlari doktori, professor

Zulayho Dadahonova, Farg'ona davlat universiteti

Farg‘ona davlat univeristeti, chet tillari fakulteti o‘qituvchisi

References

Агальцов В.П. Контроль знаний является доминирующей составляющей образовательного процесса - Информатика и образование. - 2005. - № 2.

Аванесов В.С. Методологические и теоретические основы тестового педагогического контроля //Москва. – 1994.

Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія: Підруч-ник / А.М. Алексюк. – К.: Либідь, 1998. – 560 с.

Елшанский Сергей Петрович (2017). Об оценке эффективности образования в вузе. Проблемы современного образования, (5), 99-108.

Маматова О. Г. Формы контроля знаний студентов педагогических вузов. Молодой учёный. - 2012. - № 8.

Челышкова М.Б. Разработка педагогических тестов на основе современных математических моделей: Учебное пособие. / М.Б. Челышкова.– М.: МИСИС, 1995

Чмых Инна Евгеньевна, Симонова Ольга Алексеевна, & Ситникова Анастасия Юрьевна (2020). ОРГАНИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО КОНТРОЛЯ ПРИ ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ. Образование и право, (6), 278-284. doi: 10.24411/2076-1503-2020-00379

Яковлев Е. В. Автореферат диссертации по ВАК РФ 13.00.01 Теория и практика внутривузовского управления качеством образования, 2000

Jurayeva Gulmira Maxamataminovna. (2023). PEDAGOGICAL CONTROL, ITS STRUCTURE AND CONTENT. Conference Zone, 26–38. Retrieved from http://www.conferencezone.org/index.php/cz/article/view/931