KALAM'S PHILOSOPHY IS A RATIONAL FOUNDATION MEDIEVAL ISLAMIC WORLDVIEW
Main Article Content
Abstract
Philosophy and science of the X-XII centuries. fundamentally different from the science of previous eras. The most famous directions of philosophical thought of the Middle Ages were the philosophical and religious-philosophical schools of Eastern Peripatetism, Ismailism, Sufism and especially Kalam. Discussions between them, as well as within these movements, between their individual major representatives, contributed to the development of philosophical ideas. An adequate understanding of the philosophy of the Mutakallims is necessary, first of all, for a correct understanding of its place in spiritual life with all the diversity of its constituent ideological movements and schools - Kalam, Sufism, Peripatetism, Ismailism, etc. The purpose, study and research of the “Kalam” movement shows that it practice gave a foundation to consciousness, and it acquired methodological weapons that strengthened the capabilities of the mind. The theoretical and philosophical teachings of Islam became the basis for the subsequent development of progressive philosophical thoughts. This particular contribution occupies a central place in the philosophy of the medieval Islamic world.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Абдуллозода Ш. Мирзоев Г., Зокиров Н., Виркан М., Шоев З.. История религий. (на тадж.яз.)Душанбе: «Дониш», 2014 – стр. 367.
Адам М.. Мусульманский ренессанс. Москва,изд. «Наука»,1973, 162стр.
Ахмедов С. Философия калама в современном исламе. Автореферат по ВАК 09.00.03, доктор философских наук. Душанбе, 2005, 25 стр.
Биринджкар Рида. Знакомство с исламскими науками: калам, фалсафа,ирфан: в 3 ч. пер. с перс. С. Ходжаниёзова; предисл., коммент. и общ. ред. И.А. Таировой. — М.: ООО «Садра», 2014. -304 с.
Вольф М.Н. Средневековая арабская философия: мутазилитский калам. Новосибирский Гос.университет,2005
Гриненко Г.В. История философии: Учебник. — М.: Юрайт-Издат, 2004. -688 стр.
Зарринкўб А. Ҷустуҷў дар тасаввуфи Эрон. –Душанбе. Ирфон,1992.-396
Ибрагим Т.. Новая философская энциклопедия.Калам.Том2. Москва, «Мысль»,2010,-636 стр.
История таджикской философии(с древнейщих времен до ХVв). Т.2.Под общей редакцией А.А.Шамолова.-Душанбе: «Дониш»,2011.-788стр.
Любомиров Д.Е. Философия средних веков. Учебное пособие / – СПб.: СПбГЛТА.– 2009, – 44 с.
Новая философская энциклопедия.Том2. Москва, «Мысль»,2010,стр.636
Олимов К. Мысли о философии, мистицизме и национальном самосознании. (на тадж.яз.)Душанбе, «Дониш», 2014, стр. 300.
Петров В.В. Сто пророчеств Магомета. Минск, «Современный литератор»,2003.-96 стр.
Сайид Аҳмад Сафоӣ.Нацук о каламе(Илми Калом).Том 1, 2 (на перс.яз). Издательско-полиграфическое учреждение Тегеранского университета, избранное издательство 1373 (Х.) 457 стр.
Смирнов А.В. Новая философская энциклопедия. Том1. Москва, «Мысль», 2010,стр.160
Фильштинский И.М. История арабской лиетратуры. Москва, главная редакция восточной литературы.-1985.-521 стр.
Фролова Е.А. История восточной философии:Учебное пособие.-М.,1998.-122// Арабо-исламская философия в средние века(С.72-77)