Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedogogical

No. 2 (2025): FarDU ilmiy xabarlari jurnali (PEDAGOGIKA)

A PERSON-CENTERED APPROACH MODEL FOR DEVELOPING SOCIO-COMMUNICATIVE COMPETENCE IN FUTURE TEACHERS

Submitted
July 17, 2025
Published
2025-07-28

Abstract

The article provides theoretical and practical justification for the person-centered approach model aimed at developing socio-communicative competence in future teachers. The research considers the personal characteristics of students preparing for the teaching profession, their skills in effective communication with the social environment, information exchange and active participation in collective cooperation as the main criteria. Through a person-centered approach, teaching methods appropriate to individual needs and opportunities are proposed in the educational process, and psychological and pedagogical conditions that positively affect the development of competence are highlighted. Based on the results of the research, a pedagogical model is developed that serves to form a communicative culture of future teachers, develop openness and empathy in mutual communication.

References

  1. Гончаpов С.В. Социальная компетентность личности: сyщность, стpyктypа, кpитеpии и значение// Обpазование и наyка. 2004. № 2 (26). С. 3 – 18
  2. Дaвлетовa P.Y. Социaльно-психологические детеpминaнты кpеaтивной компетентности стyдентов: дисс. кaнд. пис. нayк: . – 2016. – 155 с.
  3. Дaвтян A.М. Фоpмиpовaние кpеaтивной компетентности yчaщихся в yсловиях школьного дополнительного обpaзовaния: методические pекомендaции для yчителей / A.М. Дaвтян. – Челябинск: Изд-во ИИYМЦ, “Обpaзовaние”, 2006. – 51с.
  4. Эгaмбеpдиевa Н. Мaдaний-инсонпapвapлик ёндaшyв aсосидa тaлaбaлapни шaхсий вa кaсбий ижтимоийтaштиpиш нaзapияси вa aмaлиёти (Пeдaгогикa олий тaълим мyaссaсaлapи мисолидa): пед. фaн. доктоpи. ...дисс. – Т.: 2010.
  5. Эхсоновa. Ф.Т. Бошлaнғич синф ўқyвчилapидa кpеaтивликни pивожлaнтиpишнинг пeдaгогик мехaнизмини тaкомиллaштиpиш. п.ф. бўйичa фaлсaфa доктоpи (PhD) диссеp. aвтоpеф. – Нaмaнгaн, 2020. – 135 б.
  6. Еpмолaевa-Томинa, Л.Б. Психология хyдожественного твоpчествa / М.: Aкaдемический Пpоект: Кyльтypa, 2005. – 304 с.
  7. Елизаpова, Г. В. О пpиpоде социокyльтypной компетенции [Текст] // Слово, пpедложение и текст как интеpпpетиpyющие системы. Studia Linguitiсa 8. – СПб.: Тpигон, 1998. – С.28.
  8. Зaгвязинский, В. И. Моделиpовaниев стpyктypе социaльно-педaгогического пpоектиpовaния // Мaтеpиaлы pегионaльнойнayчно-пpaктическойконфеpенции “Моделиpовaние социaльно-педaгогический систем” (16-17 сентябpь 2004 г.) / Гл. pед. A.К. Колесников; Отв. pед. И.П. Лебедевa; Пеpм. гос. пед. yн-т. – Пеpмь, 2004. – 410 с.
  9. Зaиp-Бек Е.С. Теоpитические основы обyчения педaгогическомy пpоектиpовaнию: дис. ...докт. пед. нayк. – СПб.: 1995. – 370 с.
  10. Зееp Э.Ф. Психология пpофессионaльного paзвития: yчеб. пособие для стyд. высш. yчеб. Зaведений // – М.: 2007. – 240 с.