KALОM FALSAFASI – O‘RTA ASRLAR ISLOM DUNYOSINING RATSIONAL ASOSI

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Аслам Каримов

Annotatsiya

X-XII asrlar falsafasi va fani oldingi davr fanlaridan tubdan farq qiladi. O‘rta asrlar falsafiy tafakkurining eng mashhur yo‘nalishlari Sharq peripatizmi, ismoilizm, so‘fiylik va ayniqsa kalomning falsafiy va diniy-falsafiy maktablari hisoblangan. Bu harakatlar doirasida, ularning alohida yirik vakillari o‘rtasidagi munozaralar falsafiy g‘oyalarning rivojlanishiga yordam berdi. Mutakallimlar falsafasini adekvat tushunish, eng avvalo, uning ma’naviy hayotdagi o‘rnini, uni tashkil etuvchi mafkuraviy oqimlar va maktablarning xilma-xilligi – kalom, so‘fiylik, peripatetizm, ismoillik va boshqalarni to‘g‘ri tushunish uchun zarurdir. “Kalom” jarayonini oʻrganish va tadqiq etish amaliyoti ongga asos boʻlganini, aql imkoniyatlarini mustahkamlovchi uslubiy qurollarga ega boʻlganini koʻrsatadi. Islom dinining nazariy va falsafiy ta’limoti ilg‘or falsafiy fikrlarning keyingi rivojlanishi uchun asos bo‘ldi. Bu qo‘shilgan hissa oʻrta asrlar islom olami falsafasida markaziy oʻrinni egallaydi.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Bo‘lim
Falsafa
muallifning biografiyasi

Аслам Каримов , Tajik State University

кандидат филол. н., доцент кафедры общественной науки Таджикского государственного университета права, бизнеса и политики

Foydalaniladigan adabiyotlar

Абдуллозода Ш. Мирзоев Г., Зокиров Н., Виркан М., Шоев З.. История религий. (на тадж.яз.)Душанбе: «Дониш», 2014 – стр. 367.

Адам М.. Мусульманский ренессанс. Москва,изд. «Наука»,1973, 162стр.

Ахмедов С. Философия калама в современном исламе. Автореферат по ВАК 09.00.03, доктор философских наук. Душанбе, 2005, 25 стр.

Биринджкар Рида. Знакомство с исламскими науками: калам, фалсафа,ирфан: в 3 ч. пер. с перс. С. Ходжаниёзова; предисл., коммент. и общ. ред. И.А. Таировой. — М.: ООО «Садра», 2014. -304 с.

Вольф М.Н. Средневековая арабская философия: мутазилитский калам. Новосибирский Гос.университет,2005

Гриненко Г.В. История философии: Учебник. — М.: Юрайт-Издат, 2004. -688 стр.

Зарринкўб А. Ҷустуҷў дар тасаввуфи Эрон. –Душанбе. Ирфон,1992.-396

Ибрагим Т.. Новая философская энциклопедия.Калам.Том2. Москва, «Мысль»,2010,-636 стр.

История таджикской философии(с древнейщих времен до ХVв). Т.2.Под общей редакцией А.А.Шамолова.-Душанбе: «Дониш»,2011.-788стр.

Любомиров Д.Е. Философия средних веков. Учебное пособие / – СПб.: СПбГЛТА.– 2009, – 44 с.

Новая философская энциклопедия.Том2. Москва, «Мысль»,2010,стр.636

Олимов К. Мысли о философии, мистицизме и национальном самосознании. (на тадж.яз.)Душанбе, «Дониш», 2014, стр. 300.

Петров В.В. Сто пророчеств Магомета. Минск, «Современный литератор»,2003.-96 стр.

Сайид Аҳмад Сафоӣ.Нацук о каламе(Илми Калом).Том 1, 2 (на перс.яз). Издательско-полиграфическое учреждение Тегеранского университета, избранное издательство 1373 (Х.) 457 стр.

Смирнов А.В. Новая философская энциклопедия. Том1. Москва, «Мысль», 2010,стр.160

Фильштинский И.М. История арабской лиетратуры. Москва, главная редакция восточной литературы.-1985.-521 стр.

Фролова Е.А. История восточной философии:Учебное пособие.-М.,1998.-122// Арабо-исламская философия в средние века(С.72-77)