sg
O‘zbekcha

INTERCULTURAL DIALOGUE BASED ON THE MUTUAL INFLUENCE OF EASTERN AND WESTERN PHILOSOPHIES OF EDUCATION

Authors

  • Samarkand Branch of Tashkent University of Information and Technology

Keywords:

восточная и западная философия, образование, философия образования, религия, воспитание, сообщество, индивидуальность.

Abstract

The article is devoted to the study of issues of Eastern and Western philosophies of education and the role of their mutual influence on intercultural dialogue based on the study of scientific works of scientists and philosophical literature, as well as the author’s experience in the system of higher education. Also, special attention is paid to such aspects of Eastern and Western philosophy of education as advantages, common features and differences between them, the relationship of the collective and the individual.

Author Biography

  • , Samarkand Branch of Tashkent University of Information and Technology

    Toshkent Axborot va Texnologiya Universiteti Samarkand Filiali Gumanitar va ijtimoiy fanlar kafedrasi falsafa fanlari nomzodi, dotsent

References

Восток и Запад в мировом историко-философском процессе (материалы «круглого стола») // Философские науки. – 1988. – № 7.

Рассел, Б. История западной философии в ее связи с политическими и социальными условиями от античности до наших дней: В 2-х т. / Б. Рассел. – Новосибирск, 1994; Реале, Д. Западная философия от истоков до наших дней: В 4-х т. / Д.Реале, Д. Антисери. – СПб., 1994 – 1997; Западная философия: итоги тысячелетия. Екатеринбург – Бишкек, 1997.

История восточной философии: Учебное пособие. – М., 1998.

Семенов, Н.С. Философские традиции Востока: учеб.пособие / Н.С.Семенов. – Мн.: ЕГУ, 2004.

Семенов, А.Н. Восток и Запад: два типа исторического созания / А.Н.Семенов // Путь Востока. Традиции освобождения. Материалы III Молодежной научной конференции по проблемам философии, религии, культуры Востока. Серия «Simposium». Вып. 4. – Спб. – Санкт-Петербургское философское общество, 2000.

Хантингтон, С. Грядущее столкновение цивилизаций или Запад против остального мира / С.Хантингтон // Полис. – 1994. - №1.

Юлен, М. Сравнительная философия: методы и перспективы: / М. Юлен // Сравнительная философия. – М., 2000.

Огурцов, А.П. Образы образования. Западная философия образования. ХХ век / А.П.Огурцов, В.В.Платонов. – Спб.: РХГИ, 2004.

Петякшева, Н.И. Интеркультурность как перспектива современного филосовствования / Н.И.Петякшева // 4-й Международный философский симпозиум «Диалог цивилизаций: Восток-Запад». – М., 2000.

Колесников, А. С. Интеркультурная философия в образовании / А.С.Колесников // Компаративное видение истории философии. – Спб., 2008.

Samatov K. Issues Naqshbandi teaching peace and harmony in society //Theoretical & Applied Science. – 2016. – №. 2. – С. 175-179.

Усмонов Ф. Н. Эпистемологическая эволюция рационализма //Наука и современность. – 2012. – №. 19-1. – С. 194-198.

Ризаев И. И. Проблемы либерализации общества в контексте глобализации //Онтологические и социокультурные основания альтернативного проекта глобализации.—Екатеринбург, 2021. – 2021. – С. 254-257.

Mardonov R. Philosophical aspects of modern education //Conferencea. – 2021. – С. 15-17.

Muhammadiev, Kh. Potentiality and virtuality in the philosophy of modern times / Kh. Muhammadiev // . – 2022. – No. 3(107). – P. 1000-1004.

Qahramonovich H. N. Worthy descendants of the samarkandians: enlighteners jadids //World Bulletin of Social Sciences. – 2022. – Т. 13. – С. 37-40.

Downloads

Published

2023-10-24

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>