PSYCHOLOGICAL MECHANISMS FOR INCREASING THE INDEX OF PSYCHOLOGICAL SAFETY AND SOCIOCULTURAL SAFETY IN THE MODERN EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Main Article Content
Abstract
The article presents information about the study of the problem of the educational environment and the influence of environmental safety on the student, the methodological and theoretical foundations of the psychological safety of the educational environment. The empirical results of E. N. Gilemkhanova “Index of sociocultural safety of schoolchildren” were obtained through the scales of socio-psychological vulnerability, socio-psychological disintegration, virtual autism and are presented on the basis of the data. An analysis of differences in the index of social and cultural security among high school students is also given.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Abduqaxxarova O.S. Ta’lim muhiti – bolalarning to‘laqonli ta’lim faoliyatini tashkil etishning asosiy sharti. "Teoriya i praktika sovremennoy nauki" №12(78) 2021- 3 b.
Рубцов В. В., Поливанова К. Н. Образовательная среда школы как фактор психического развития учащихся. — М.: ПИ РАО, 2007.
Слободчиков В. И. Психология образования человека. Становление субъектности в образовательных процессах. Учебное пос. — М.: «Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет», 2014. — 432 с.
Чиркина С.Е., Ахмеров Р.А., Бажин К.С., Царева Е.В. Основы формирования психологически безопасной образовательной среды: учебно-методическое пособие / С.Е. Чиркина, Р.А. Ахмеров, Казань: Издательство «Бриг», 2015. - 136 с
Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. — М.: Смысл, 2001. — 365 с.