Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedogogical

No. 2 (2025): FarDU ilmiy xabarlari jurnali (PEDAGOGIKA)

THE ROLE OF MEDIA COMPETENCE IN THE WORK OF A TEACHER

Submitted
February 7, 2025
Published
2025-04-25

Abstract

 This article explores the significance of media competence in contemporary education, emphasizing its essential role in enhancing teaching effectiveness and student engagement. It advocates for professional development opportunities that equip teachers with media literacy, innovative digital tools, and teaching strategies. Collaboration among educators is encouraged to foster a culture of best practice sharing, while a commitment to continuous learning is highlighted as necessary for keeping pace with rapid technological advancements. The integration of media competence into the curriculum is presented as a vital objective, with a focus on equitable access to technology to mitigate the digital divide and educational inequities. Despite potential challenges, including resistance from stakeholders and unequal access to resources, the article asserts that fostering media competence is crucial for preparing students for the digital age. Ultimately, it posits that embracing media competence not only enriches the learning environment but also cultivates informed, ethical, and creative individuals capable of navigating the complexities of today's media landscape.

Аннотация.

 В этой статье исследуется важность медиакомпетентности в современном образовании, подчеркивается ее существенная роль в повышении эффективности преподавания и вовлеченности учащихся. В статье рассматриваются возможности профессионального развития, которые позволяют учителям овладеть медиаграмотностью, инновационными цифровыми инструментами и стратегиями преподавания. Поощряется сотрудничество между преподавателями для создания культуры обмена передовым опытом, в то время как стремление к непрерывному обучению подчеркивается как необходимое условие для того, чтобы идти в ногу со стремительным техническим прогрессом. Интеграция медиакомпетентности в учебную программу представлена как жизненно важная цель с акцентом на равный доступ к технологиям для сокращения цифрового разрыва и неравенства в образовании. Несмотря на потенциальные проблемы, включая сопротивление заинтересованных сторон и неравный доступ к ресурсам, в статье утверждается, что развитие медиакомпетентности имеет решающее значение для подготовки студентов к цифровому веку. В конечном счете, это означает, что овладение медиакомпетентностью не только обогащает учебную среду, но и воспитывает информированных, этичных и творческих личностей, способных ориентироваться в сложностях современного медиа-мира.

Annotatsiya.

Ushbu maqola zamonaviy ta'limda media kompetentsiyaning ahamiyatini o'rganadi, uning o'qitish samaradorligi va o'quvchilarning faolligini oshirishdagi muhim rolini ta'kidlaydi. Maqolada o'qituvchilarga media savodxonligi, innovatsion raqamli vositalar va o'qitish strategiyalarini o'zlashtirishga imkon beradigan kasbiy rivojlanish imkoniyatlari ko'rib chiqiladi. Ilg'or tajriba almashish madaniyatini yaratish uchun o'qituvchilar o'rtasidagi hamkorlik rag'batlantiriladi, uzluksiz o'rganishga intilish esa jadal texnologik taraqqiyotga rioya qilish uchun zarur shart sifatida ta'kidlanadi. Media-kompetentsiyani o'quv dasturiga integratsiyalashuvi raqamli tafovut va ta'limdagi tengsizlikni kamaytirish uchun texnologiyadan teng foydalanishga qaratilgan muhim maqsad sifatida taqdim etilgan. Potentsial muammolarga, shu jumladan manfaatdor tomonlarning qarshiliklariga va resurslardan tengsiz foydalanishga qaramay, maqolada ta'kidlanishicha, media-kompetentsiyani rivojlantirish talabalarni raqamli asrga tayyorlash uchun juda muhimdir. Ijobiy holatda, bu shuni anglatadiki, media kompetentsiyani o'zlashtirish nafaqat o'quv muhitini boyitibgina qolmay, balki zamonaviy media olamining murakkabliklarini boshqarishga qodir bo'lgan ma'lumotli, axloqiy va ijodiy shaxslarni ham tarbiyalaydi.

 

References

  1. Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Polity Press.
  2. Glover, D., & Miller, D. (2002). Cutting Edge: Technology and the Future of Learning. Routledge.
  3. Head, A. J., & Eisenberg, M. B. (2010). How College Students Evaluate Information: A Summary of Findings from the Project Information Literacy Phase II Study.
  4. Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. The Aspen Institute.
  5. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  6. Trust, T., & Ellison, B. (2008). Social Media in Teacher Education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(2), 132-145.
  7. Tyner, K. (1998). Literacy in a Digital World: Teaching and Learning in the New Media Age. Routledge.
  8. Livingstone, S. (2014). Developing social media literacy: How children learn to interpret risky opportunities on social network sites. Communications, 39(3), 283-303
  9. D.KH. Fayzieva, Sh.T Yahyayeva(2022) The impact of digital education on student success, Universum: Technical Sciences, 5(98) 48-51
  10. F.D. Khayotovna (2020). Using software for teaching foreign languages. Academy, 9(60)