The article examines the need for a socio-educational and pedagogical study of entrepreneurship as a key phenomenon of modern society. The relevance of the topic is due to the increasing role of entrepreneurship in economic, social and cultural development, as well as the need to form new educational approaches that promote the development of entrepreneurial competencies. The genesis of entrepreneurship is analyzed, starting from the historical forms of its manifestation to the modern stage, which made it possible to identify the main factors influencing its development. The purpose of this topic is to ensure the development of educational strategies that integrate entrepreneurial skills, as well as emphasize their role in the sustainable development of society. The research is based on the works of scientists such as J.Schumpeter, who emphasized the role of innovation in entrepreneurship, and M.Weber, who analyzed the cultural and social foundations of this phenomenon. The article focuses on the importance of integrating pedagogical methods aimed at developing students' critical thinking, creativity, and problem-solving skills. The prospects of creating social and educational platforms for training future entrepreneurs are considered, as well as pedagogical strategies that can contribute to the development of sustainable entrepreneurship in the face of global challenges and changes.
References
Клушина Надежда Павловна, Рощупкина Виолетта Викторовна Педагогические условия формирования социально-предпринимательской компетентности обучающихся в процессе профессиональной подготовки / Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2021. № 4 (85) - С. 173-179.
Полутова Марина Александровна Генезис представлений зарубежных исследователей о сущности и характерных признаках феномена “предпринимательство” / Вестник ЗабГУ № 01 (92) 2013. - C. 63-75.
Герасимович Ольга Владимировна Теоретические аспекты становления и развития предпринимательской деятельности / научное периодическое издание “IN SITU” / ISSN 2411-7161 / № 4. 2017 (Экономические науки). - C. 16-18.
И.В.Рожнёва Обзор отечественных практик обучения в области социального предпринимательства / Известия РГПУ им. А.И.Герцена 2022. № 206. - C. 184-196.
Ю.Е.Благов, Ю.Н.Арай Образовательные программы в области социального предпринимательства: мировой опыт и российские особенности / Вестник С.-Петерб. ун-та. Сер. Менеджмент. 2014. Вып. 3. - C. 177-197.
Bendix R. Max Weber: An Intellectual Portrait. University of California Press, 1977. - P. 573.
Парсонс Т. Социальные системы // Вопросы социальной теории. 2008. - Т. II. Вып. 1(2). - С. 38-71.
Р.М.Амбарцумян Социально-образовательный проект как социальное действие / Вестник Нижегородского университета им. Н.И.Лобачевского. Серия: Социальные науки, 2017, № 2 (46), - С. 108-112.
Назарова Инна Григорьевна автореферата диссертации на соискание степени кандидат педагогических наук по теме: “Развитие коммуникативной компетентности социальных педагогов села в процессе дополнительного профессионального образования”, - Москва: 2002. - С. 56.