sg
O‘zbekcha

OBJECTIVE AND SUBJECTIVE FACTORS IN THE EMERGENCE OF THE FIRST PERIOD OF THE EASTERN RENAISSANCE (9TH-12TH CENTURIES)

Authors

Keywords:

eastern Renaissance, Zoroastrianism, “Avesta”, Zoroaster, Hellenization, Silk Road, objective factor.

Abstract

In the article, the authors studied the contribution of scientists of medieval Central Asia to the world culture of mankind. The achievements of science, literature, art and philosophy of the early Middle Ages in the East were a necessary link in the chain of historical development of human civilization. It is naturally comparable to the greatest achievements of the geniuses of the European Renaissance. The peculiarity of the Eastern Renaissance before the European one is that it covers a more significant period of history in Central Asia than the Western one, and it began much earlier than in European countries. Many achievements of representatives of the Eastern Renaissance were subsequently studied by representatives of the scientific community and, on their basis, new discoveries were made in various sciences.

Author Biographies

  • , Ташкентского университета прикладных наук,

    доктор философских наук, профессор Ташкентского университета прикладных наук, Академик Академии наук Турон

  • , Fargʻona davlat universiteti

    Fargʻona davlat universiteti, falsafa fanlari boʻyicha falsafa doktori (PhD), professor

  • , Ташкентского университета прикладных наук

    доцент Ташкентского университета прикладных наук, Академик Академии наук Турон

References

Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. –М., Из-во АСТ, 1997 г., - С. 275.

Шавкат Мирзиёев. Труд людей с великими намерениями будет велик, их жизнь будет яркой, а будущее –процветающим. Сочинения, Том 3, Ташкент, Узбекистан, 2019. –208 стр.

Ибрагим Муминов. Роль и место Амира Тимура в истории Средней Азии. Монография. Ташкент,Узбекистан. 1968.

Хайруллаев М.М. Фараби. Эпоха и учение. Монография. Ташкент, Узбекистан. 1974.- 352 стр.

Джумабаев Ю.Д.Из истории этической мысли в Средней Азии (с древнейших времен до XIV в.) Монография.Ташкент : Фан, 1975. - 95 с..

Карим Т. «По следам «Авесты». Ташкент, 2007 г. -120 стр..

Сулейманова Ф. «Восток и Запад». - Ташкент, 1997 г. - С. 210

Мец А. Мусульманский Ренессанс. Монография. Москва, Наука, Восточная литература, 1973. - 473 с.

Абдухалимов Б.А., “Харезмская академия Маъмуна”. Монография. Ташкент, Наука. 2006 г.-340 стр.

Анкетиль-Дюперрон. https://ru.wikisource.org/wiki/

Ницше. Так говорил Заратустра / перевод Д. Борзаковского, под ред. Арс. Введенского и Васильева. – Москва, Издание М. В. Клюкина, 1900. - Т. I. - Собрание сочинений.

Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. –Москва, Из-во АСТ, 1997 г., - С. 275.

Карим Т. «По следам «Авесты». Ташкент, 2007 г. – С. 15.

Сулейманова Ф. «Восток и Запад». - Ташкент, 1997 г. - С. 210.

Рассуждение Второго Учителя аль-Фараби о значениях [слова] интеллект. В: аль-Фараби. Философские трактаты. Алма-Ата: Наука; 1970. С. 17–38.

Ибрагим Т. К., Ефремова Н. В. Мусульманская религиозная философия: Фалсафа. Казань: Казанский университет; 2014.

Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. –Москва, Издательство АСТ, 1997 г., - С. 275.

.Гумилёв Л. «Этногенез и биосфера Земли». – Москва, Издательство АСТ, 1997 г., - С. 275.

Гумилёв Л. «Этногенез и биосфера Земли». – Москва, Издательство АСТ, 1997 г., - С. 276.

Downloads

Published

2025-02-25