This article examines the functional-semantic characteristics of speech types in tourism discourse and their application depending on the purpose. The text provides descriptions of tourism objects and events, historical events, advice, and recommendations in both monologic and dialogic forms. The discussion includes various speech types and discursive sequences used in French and Russian linguistic schools. Speech types such as description, narration, and argumentation, as well as polylogue and dialogue, are studied.
References
Adam, J. -М. Les textes: types et prototypes [Text] / J. -M. Adam. — Paris : Nathan, 1992. - 223 p.
Maingueneau, D. Elements de linquistique pour le texte litteraire [Text] / D. Maingueneau. - Paris : Bordas, 1990. - 173 p.
Adam, J. - M. L'analyse des recits [Text] / J. - M. Adam, F. Revaz. — Paris : Editions du Seuil, 1996. - 96 p.
Maingueneau, D. Discours [Text] / D. Maingueneau // Dictionnaire d'analyse du discours. - Paris : Editions du Seuil, 2002 b. - P. 185-190.
Adam, J. -M. L'argumentation publicitaire. Rhetorique de l'eloge et de la persuasion [Text] / J. -M. Adam, M. Bonhomme. - Paris : Nathan, 1997.-238p.
Водак, Р. Язык. Дискурс. Политика [Текст] / Р. Водак: пер. с англ. и нем. В. И. Карасика и Н. Н. Трошиной. - Волгоград : Перемена, 1997. - 139 с.
Анисимова, Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов) [Текст] : учеб. пособие / Е. Е. Анисимова. - М.: Издательский центр «Академия», 2003. - 128 с.
Карасик, В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс [Текст] : монография / В. И. Карасик. — Волгоград : Перемена, 2002 а. - 390 с.