The article explores the formation of Islamic theology, the factors that influenced it, the classification of gnoseological problems in Islamic theological views, theological sources of Islamic gnoseology, the mutual synthesis of gnoseological and theological views in the medieval Islamic world, similar and different aspects of their views on divine knowledge.The article also reveals the philosophical comprativistics of the gnoseological and theological views of medieval eastern allomas on the basis of the method of comparative induction.
References
Кедров Б. М. Классификация наук. В 3-томах. –Москва: Мысль, 1961-1965, –С. 52.
Хотамий С. М. Ислом тафаккури тарихидан.–Тошкент.: Минҳож. 2003. –Б.56.
Йўлдошев С. Антик фалсафа. –Бишкек.: Учқун, 1999. –Б.58-63.
Мовардий, Абул Ҳасан. Дунё тва дин одоби. –Тошкент.: ‘’Hilol-Nashr”, 2017. –Б. 42.
Хайруллаев М. Уйғониш даври ва Шарқ мутафаккирлари. –Тошкент.: Ўзбекистон, 1971. –Б. 123.
Гафуров Б. Касимжанов А. Аль Фараби в истории культурқ. –Москва.: Наука. 1975. –С. 74.
Аль Фараби О разуми и науке. Алма-Ата.: Наука. 1975. –С. 7.
Абу Наср Форобий. Фозил одамлар шаҳри. –Тошкент: А.Қодирий номидаги халқ мероси нашриёти, 1993. –Б.183-184.
Фалсафа. Қисқача изоҳли луғат. Муаллифлар Абдуллаева М.Н., Абдурашидов М. ва б. –Тошкент.:Шарқ, 2004. –Б.384.
Хайруллаев М.М. Абу Наср аль-Фараби.- Москва. Наука. 1982.-С.102.
Хайруллаев М.М. Абу Наср Форобий//Маънавият юлдузлари: (Марказий Осиёлик машҳур сиймолар, алломалар, адиблар).- Тошкент.: А. Қодирий номидаги халқ мероси нашр., 1999.-Б.65.