The article examines the characteristics and functions of the use of light in a literary work. In this, relationships in the fields of science are brought to light. It is said that light is important as a category for philosophy and visual arts, and for literature it is a means of expression of an artistic idea. No matter what the form and function of the light, it does not directly enter the artistic text, it is initially introduced into the inner world of the creator through the thought of the light, and before it reaches the recipient (reader), it is transformed three times. is laid down. The artistic process of light goes through 4 stages 1. It turns from a material event into a spiritual event (or vice versa). 2. Entry into a state (form) corresponding to the creative concept. 3. Task assignment in the expression of a creative concept. 4. It is listed and explained in the way it occupies a position in the work of art. Although the natural properties of light are reflected in the fiction literature as spiritual properties, it is described that the priority use of its spiritual properties occurs during human civilization. The manifestation of the artistic-ideal transformation of light in Uzbek lyrics is described in three periods. 1st period: poems of Atoi, Navoi, Furqat, 2nd period: poems of U. Nasir, Botu, Cholpon, 3rd period: A. Oripov, Sh. It will be shown on the example of the poet Rahman. The adaptation of the artistic interpretation to the artistic space, where the perception of real life is depicted, proves that the importance of light in manifesting real life in philosophical and symbolic aspects has increased even more.
References
Аристотель. О душе // Аристотель. Сочинения в 4-х томах. – М.: Мысль, 1976. T.I. - С. 369-451.
Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. – М.: Прогресс, 1974.;
История красоты. /под ред. Умберто Эко. –М.: Слово, 2005;
Трубецкой Е. Два мира в древнерусской иконописи // Философия русского религиозного искусства XVI - XX вв. Антология. –М.: Прогресс, 1993;
Кассирер Эрнст. Философия символических форм. Том 2. Мифологическое мышление. М.; СПб.: Университетская книга, 2002;
Флоренский П.Α. Сочинения в 4 т. Т. 1..– М.: Мысль, 1994;
Раушенбах Б.В. Геометрия картины и зрительное восприятие. - М.: Интерпракс, 2001.
Гёте, И. В. К учению о цвете (Хроматика)/ И. В. Гёте // Избранные сочинения по естествознанию. - M.-JI.: АН , 1957. - С. 125, 133, 330.
Луизов А.В. Цвет и свет. - Л.: Энергоатомиздат, 1989. - 256 с.;
Мезенцев В. Лучами света. - М.:1949. - 110 с.;
Миннарт М. Свет и цвет в природе. - Изд-е 2-ое.- М.: Наука, 1969.-344 с.
Шахнович М.И. Первобытная мифология и философия. - Л.: Наука, 1971.- 239 с. С-141;
Флоренский П.А. Т 1.: Столп и утверждение истины. --Т. 2.: У водоразделов мысли. - М.: Правда, 1990. - Т.2 - С. 446;
Потебня А.А. Символ и миф в народной культуре. - М., 2000. – С.480.;
Соловьев B.C. Чтения о Богочеловечестве. Красота в природе // Владимир Соловьев. Чтения о Богочеловечестве. Статьи. Стихотворения и поэма. - СПб.: Художественная литература, Санкт-Петербургское отделение, 1994. – С. 526.
Григорьева Т.В. Семантическая интерпретация концептов «Свет» и «Тьма» в русском языке. Автореферат дис... канд. филол. наук, - Уфа, 2004.
Меркулов И.М. Поэтика света и тени в лирике К.Д. Бальмонта. Диссертация на соиск. науч. степ. кан. филол. наук. – М.: 2011;
Зимина-Дырда Т.Ю. Поэтика цвета и света в прозе И.А. Бунина, П.А. Нилуса и А.М. Фёдорова. Автореферат дис…канд. филол. наук, – М.: 2011.
Тейар де Шарден П. Феномен человека. – М.: 1965. - С. 159;
Карташова Ю.А.Функционально-семантическое цвето-световое поле в лирике Игоря Северянина. Автореферат дис... канд. филол. наук. – Бийск, 2004;
Мишенькина Е.В. Национально-специфическая характеристика концепта «свет-цвет» в русской и английской лингвокультурной картине мира. Автореферат дис... канд. филол. наук. – Ярославль, 2006;
Бичкова Е.М. Символика и образы цвета и света в сакральном искусстве Москвы XIV - первой половины XVI вв. Автореферат дис...канд. филол. наук. – М.: 2007;
Родина С.А. Свет в художественно-колоративной системе лирики С.А. Есенина, 1919 - 1925 гг. Автореферат дис...канд. филол. наук. – М.: 2001;
Юшкина У.А. Поэтика света и цвета в прозе М.А.Булгакова. дис... канд. филол. наук. – Волгоград, 2008.
Кузанский Н. Т.2. – М.: 1980. – С. 169.
Ханзен-Лёве А. Русский символизм. Система поэтических мотивов. Мифопоэти¬ческий символизм. Космическая символика / Пер. с нем. М. Ю. Некрасова — СПб., Академический проект, 2003 — 816 с.
История кросоты./ под ред. Умберто Эко. ‒ М.: Слово, 2005. ‒ С. 64-72.
Трубецкой Е.Н. Два мира в древнерусской иконописи // Трубецкой Е.Н. Три очерка о русской иконе. – М.: Лепта, 2000. ‒ С. 226 - 227.
Рафиддинов С. Мажоз ва ҳақиқат. –Т.: Фан, 1995. – Б. 11.
Комилов Н. Тимсоллар тимсоли. / Алишер Навоий ғазалларига шарҳлар. – Б. 10. www.ziyouz.com
Фурқат шеъриятидан. – Т.: Ўзбекистон, 1980. – Б. 23.
Усмон Носир. Танланган асарлар. Икки томлик. Биринчи том. Шеърлар. –Т.: 1969. – Б. 160.
Мостепаненко Е.И. Свет в природе как источник художественного творчества // Художественное творчество. Вопросы комплексного изучения. Человек - Природа - Искусство. – Л.: Наука, 1986. – С. 74.
Мостепаненко Е.И.– С. 80.
Абдурахмонов А.А. Перспективы развития современной филологии Материалы VIII международной научной конференции г. Санкт-Петербург 1-2 октября 2013 года. ‒ С. 3.
Абдурахмонов А.А. Ўзбек шеъриятида нур, ранг ва руҳият тасвири поэтикаси (анъана ва новаторлик аспектида) Автореферат. ˗ Фарғона, 2018. –Б. 12-13.
Боту. Танланган асарлар. ‒ Т.: Шарқ, 2004. – Б. 33.
Орипов А. Сайланма. Шеърлар ва драматик достон. – Т.: Шарқ, 1996. – Б. 202.
Шавкат Раҳмон. Сайланма. –Т.: Шарқ,1996. – Б. 163.