Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Linguistics

No. 4 (2023): FarDU ilmiy habarlari jurnali (Ijtimoiy gumanitar)

THE ROLE OF THE MEDIA TEXT IN THE MODERN COMMUNICATIVE SPACE

Submitted
November 25, 2023
Published
2023-11-25

Abstract

The scientific article analyzes the features of the concept of "media text", which is a hyperonym of such terms as journalistic text, advertising text, PR-text. The typology of media text and peculiarities of its functioning in Russian mass media are considered: distribution channels, functional-genre type, institutional type of text, thematic dominance. The differences and peculiarities of television texts, Internet texts, and newspaper texts are analyzed. As examples, the mass media are considered: newspapers, TV channels, radio, Internet media. The relevance of the research topic is determined by the fact that with the advent of the information age, mass communication media have acquired great importance in the life of modern society. The demand for scientific research in this area is increasing every year, since media texts reflect dynamic changes in linguistic reality. When working on the scientific article we used the works of scientists: T.G. Dobrosklonskaya, Y.N. Zasursky, G.Y. Solganik, Y.V. Rozhdestvensky.

References

  1. Алексеев В.А. Очерк. – СПб.: Издательство Ленинградского университета, 1973. – 83 с.
  2. Богуславская В.В. Моделирование текста: лингвосоцикультурная концепция: анализ журналистских текстов. М.: Издательство ЛКИ, 2008. — 280 с.
  3. Вакуров В.Н., Кохтев Н.Н., Солганик Г.Я. Стилистика газетных жанров. М., 1978. – 190 с.
  4. Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. – М.: Флинта: Наука, 2008 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://libed.ru/knigi-nauka/476442-1-dobrosklonskaya-medialingvistika-sistemniy-podhod-izucheniyu-yazika-smi-moskva-2008-oglavlenie-predislovie-glava.php (дата обращения: 25.02.15).
  5. Лотман Ю.М. Семиосфера. – СПб.: Искусство–СПБ, 2000. – 704 с.
  6. Морозкина Е.А., Насанбаева Э.Р. Смысловая интерпретация текста в герменевтической модели перевода// Вестник Башкирского университета,2013, Т.18, №1.– С.86-87.
  7. Современный медиатекст: учеб. Пособие // Под ред. Н.А. Кузьмина. – Изд. 2-е, испр. – М.: ФЛИНТА: Наука, 2013. – 416 с.
  8. Солганик Г.Я. К определению понятий «текст» и «медиатекст» // Вестник Моск. Ун-та. – 2005. – № 2. — С. 7-15. – Серия 10: «Журналистика».
  9. Солганик Г.Я. Стиль репортажа. М., 1971. 74 с.
  10. Фаткуллина Ф.Г., Андрианова К.В. Медиатекст как фактор формирования массового сознания (на примере телевизионной передачи М. Шевченко «В контексте» «Судите сами») //Вестник Башкирского университета. № 3 (1). Т. 17 – Уфа: РИЦ БашГУ, 2012. – С. 1476-1478.