Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

History

No. 2 (2022): Scientific journal of the Fergana State University

FERGANA VALLEY: FORMS OF THE MASTER INITIATION RITE

Submitted
July 10, 2023
Published
2023-07-11

Abstract

The ustod-shogird system is the most stable social institution in the field of handicrafts. The final stage of training is the ceremony "fatah ukish", "fatah berish" among the Turkic population of the Fergana Valley, "kamar baste" - among the Tajik. In any of these rituals, after the completion of certain solemn actions, the neophyte (initiate) receives a new status, evidence of his belonging to the corresponding social group.

References

  1. Азизи А. Ф. Маком и фалак как явления профессионального традиционного музыкального творчества.//http://cheloveknauka.com/makom-i-falak-kak-yavleniya-professionalnogo-traditsionnogo-muzykalnogo-tvorchestva-tadzhikov#ixzz6tL0DiK4f
  2. Андрейчева М.Ю. Семантика пояса в описании мусульман в Повести временных лет // Вестник РГГУ. – № 4(14). – М., 2018. – С. 135.
  3. Бабажанов Б.М. Кокандское ханство: власть, политика, религия. – Токио-Ташкент, 2010. – С. 18.
  4. Балушок В. Г. Инициации древнерусских дружинников // Этнографическое обозрение. - № 1. - 1995. // https://swordmaster.org/2013/07/01/obryad-voinskogo-posvyascheniya-v-knyazheskuyu-druzhinu-na-rusi.html
  5. БибиковаО. Арабы. Историко-этнографические очерки // https://secrethistory.su/226-obryady-perehoda-v-arabo-musulmanskoy-kulture.html
  6. Борко Татьяна. Культурная антропология. – М., 2017. – С. 120.
  7. Боровков А.К. Узбекско-русский словарь. – М., 1959. – С. 177.
  8. Випулис И.В. Масонское посвящение как синтез древних традиций// https://cyberleninka.ru/article/n/masonskoe-posvyaschenie-kak-sintez-drevnih-traditsiy
  9. Губаева С.С. Инициационные обряды в погребально-поминальном ритуале.// https://journal.iea.ras.ru/archive/2000s/2005/no6/2005_6_131_gubareva.pdf
  10. Маматов М.А. Сущность суфизма. – Уфа, 2011. – С. 168.
  11. Махсудова М. Г. Из истории выпечки лепешек населением города Худжанда в конце XIX - начале ХХ вв. // https://nauchtrud.com/1827/2020060410555379298.
  12. Наливкин В. П., Наливкина М. В. Очерк быта женщины оседлого туземного населения Ферганы. – Казань, 1886. – С. 123
  13. Пандей Р.Б. Древнеиндийские домашние обряды (обычаи). – М.1982. – С. 108-109.
  14. Рахимов К. Традиционная школа «устод-шогирд» в контексте эпоса Гуругли//Вестник Таджикского Национального Университета. – №3/2 – Душанбе: Сино, 2017. – С. 55.
  15. Романов В. Н., Вигасин А. А. Из наблюдений над композицией дхармашастр // Древний Восток и античный мир. – Вып.2 – М., 1980. – 56.
  16. Сафаралиев Б. С. Ремесленные цеха в структуре социальнокультурной жизни таджиков.// https://cyberleninka.ru/article/n/remeslennye-tseha-v-strukture-sotsialno-kulturnoy-zhizni-tadzhikov
  17. Турсунов Н.О. Из истории ремесленных цехов Средней Азии (на материалах ткацких промыслов Ходжента конца XIX - начала XX вв.). //Советская этнография. - 1972.- №1. - С.112.
  18. https://islam-today.ru/istoria/simvolizm-v-odezde-tureckih-dervisej/
  19. Nurila G. Şaymerdinova Türk Dünyası, 39. Sayı 203.