Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedogogical

No. 1 (2021): Scientific journal of the Fergana State University

MODELS OF THE INDIVIDUALIZED LEARNING PROCESS IN ADAPTIVE INTELLIGENT LEARNING ENVIRONMENTS

Submitted
July 5, 2023
Published
2023-07-05

Abstract

The article presents an analytical review of intelligent systems in distance education based on an individualized approach. There is shown relevance of the development of multi-agent systems in the creation of innovative adaptive intelligent environments for online learning, based on the use of various approaches and system analysis. Special attention is paid to cognitive agents that have behavioral and emotional functions of interaction with students in the learning system. The importance of individualization of e-and distance education for students with different levels of knowledge and prospects for their development is shown. There are presented main advantages and disadvantages of using an individualized approach in the construction of adaptive intelligent online distance learning systems.

References

  1. Brusilovsky P. Adaptive and Intelligent Technologies for Web -based Education. In C. Rollinger and C. Peylo (eds.), Special Issue on Intelligent Systems and Teleteaching, Konstliche Intelligenz, 4, P .
  2. Брановский Ю.С., Рукавишникова С.Н., Росенко А.П. Интеллектуальная обучающая система как эффективный инструмент интенсификации профессиональной подготовки специалистов в области информационной безопасности // Вестник Ставропольского государственного университета. – 2008. – № 3.
  3. Рыбина Г.В., Паронджанов С.С. Моделирование процессов взаимодействия интеллектуальных агентов в многоагентных системах // Искусственный интеллект и принятие решений. – 2012. – № 1. .
  4. Голенков В.В., Гулякина Н.А. Открытый проект, направленный на создание технологии компонентного проектирования интеллектуальных систем // В кн.: Междунар. научн.-техн. конф. «Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS-2013)»: материалы III Междунар. научн.-техн. конф. (Минск, 21–23 февраля 2013 г.). – Минск: БГУИР, 2013.
  5. Расулова Н. Ю. Адаптивное обучение в системе высшего образования «SCIENTIFIC PROGRESS» Scientific Journal, ISSUE: 3 (pp. 88-97) http://scientificprogress.uz/storage/app/media/88-97.%203-014.pdf
  6. Трембач В.М. Решение задач управления в организационно-технических системах с использованием эволюционирующих знаний: монография. – М.: МЭСИ, 2010.
  7. Трембач В.М. Интеллектуальные технологии для решения задач непрерывного образования // Открытое образование. – 2012. – № 3.
  8. Smart education – веление времени [Электронный ресурс] // Российская газета – Прикамье. – 2011. – 2 марта. – Режим доступа: http://www.media-office.ru/?go=1710346&pass=cf3478cd14cf8574154d30268e8116d3