Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Linguistics

No. 3 (2024): Scientific journal of the Fergana State University. Application set (Social humanities sciences)

CONTEMPORARY SOCIAL SCIENCES CONTEXT IN DYSLEXIA RESEARCH

Submitted
September 11, 2024
Published
2024-09-12

Abstract

This article explores the significance of dyslexia in educational processes. The research examines the importance of reading in modern society and investigates the issue of dyslexia within the context of various scientific disciplines. The study analyzes the physiological, psychological, linguistic, and social aspects of reading, as well as its cultural impact and the communicative relationships between authors and readers. The article discusses approaches aimed at enhancing students' reading skills by understanding the social, psychological, and pedagogical consequences of dyslexia. The research also highlights various factors that affect the reading process and instances of dyslexia. To deeply understand the conditions of dyslexia, the physiological, psychological, and semiotic aspects of the reading process are examined. The article also presents new methodological approaches to describing the processes of reading and writing. The importance of scientific approaches and practical strategies for solving problems related to dyslexia is emphasized. The results offer various didactic and therapeutic methods that can be used to address dyslexia-related issues. The processes of explaining and solving these problems through speech therapy and pedagogical methods are also described in the article.

References

  1. Ахутина Т.В. Порождение речи: Нейролингвистический анализ синтаксиса. – М.: Изд-во МГУ, 1989. – 213 с.
  2. Безруких М.М., Сонькин В.Д., Фарбер Д.А. Возрастная физиология (физиология развития ребенка). – М.: Академия, 2009. – 416 с.
  3. Бернштейн Н.А. Физиология движений и активность. – М.: Наука, 1990. – 494 с.
  4. Бурлакова М.К. Особенности нарушения чтения и письма при афазии у левшей // Письмо и чтение: трудности обучения и коррекция. – М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 2001. – С. 35-44.
  5. Галактионова Т.Г. Чтение школьников как социально-педагогический феномен открытого образования: автореферат дис. ... доктора пед. наук. – М, 2009. – 39 с.
  6. Граник Г.Г. Как учить работать с книгой. – М.: Мой учебник. – 2007. – 256 с.
  7. Дейк Т.А. Ван. Язык. Познание. Коммуникация. – Благовещенск, 2003. – 310 с.
  8. Делез Ж. Логика смысла. – М.; Екатеринбург: Раритет; Деловая кн., 1998.
  9. Деррида Ж. Голос и феномен и другие работы по теории знака Гуссерля. – СПб.: Алетейя, 1999. – 208 с.
  10. Дридзе Т.М. Язык и социальная психология. – М.; Либроком, 2009. – 240 с.
  11. Елецкая О.В. Логопедическая помощь школьникам с нарушениями письменной речи: Формирование представлений о пространстве и времени: методическое пособие. – Спб.: Речь, 2005. – 180 с.
  12. Кравченко А.В. Знак, значение, знание. Очерк когнитивной философии языка. – Иркутск: Областная типография № 1, 2001 – 261 с.
  13. Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология. – М.: Гнозис, 2002. – 284 с.
  14. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. – М.: Изд- во МГУ, 1973. – 374 с.
  15. Лурия А.Р. Очерки психофизиологии письма. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1950. – 84 с.
  16. Лурия А.Р. Язык и сознание. – Ростов н/Д.: Феникс, 1998. – 416 с.
  17. Ляудис В.Я. Психологические основы формирования письменной речи у младших школьников – М.: Международная педагогическая академия, 1994. – 152 с.
  18. Мамардашвили М.К., Пятигорский А.М. Символ и сознание. (Метафизические рассуждения о сознании, символике и языке). – М.: Прогресс-традиция, 2009. – 450 с.
  19. Меерсон Я.А. Функциональная асимметрия полушарий мозга и процессы переработки информации // Методы нейропсихологической диагностики. – СПб.: Стройлеспечать, 1997. – С. 194-202.
  20. Менчинская Н.А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребенка – М.: Издательство НПО «МОДЭК», 2004. – 512 с.
  21. Никитин М.В. Знак – значение – язык: учебное пособие. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2001. – 226 с.
  22. Оморокова М.И. Совершенствование чтения младших школьников: методическое пособие для учителя. – М.: АРКТИ, 2001. – 160 с.
  23. Орлова Э.А. Культурная (социальная) антропология: учебное пособие для вузов. – М.: Академический Проект, 2004. – 480 с.
  24. Рамзаева Т.Г. Методические основы языкового образования и литературного развития младших школьников. – М.: Высшая школа, 2003. – 168 с.
  25. Резниченко Т. С. Обучение чтению и активизация познавательной деятельности // Логопедия. – 2008. – № 1 (январь-март). – С. 63-72.
  26. Русецкая М.Н. Нарушения чтения у младших школьников: Анализ речевых и зрительных причин: монография. – СПб.: КАРО, 2007. – 192 с.
  27. Спрингер С. Левый мозг, правый мозг. – М.: Мир, 1983. – 253 с.
  28. Фромм, Э. Человек для самого себя. – М.: ACT; ACT МОСКВА, 2008. – 349 с.
  29. Хризман Т.П. Функциональная асимметрия мозга и ее связь с развитием речи у детей // Вопросы психологии. – 1983. – № 5. – С. 110-15.
  30. Цветкова Л.С. Введение в нейропсихологию и восстановительное обучение. – М.: МПСИ, 2000. – 148 с.
  31. Цветкова Л.С. Нейропсихология счета, письма, чтения: нарушение и восстановление. – М.: Юристъ, 1997. – 256 с.;
  32. Цейтлин С.Н. Речевые ошибки и их предупреждение. – Спб.: Либроком, 2009. – 192 с.