Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedogogical

No. 3 (2024): Scientific journal of the Fergana State University (Social humanities sciences)

WORLD EXPERIENCE OF THE CREDIT-MODULAR SYSTEM TRAINING

Submitted
July 16, 2024
Published
2024-07-29

Abstract

The article discusses the world experience of the credit-module education system. As one of the globalization processes taking place in the world, the implementation mechanism of the “Bologna Process”, which envisages the convergence and harmonization of the higher education systems of European countries in order to create a single European higher education area. The credit-module education system is aimed at personal improvement, organizing independent work and personal development. it is analyzed that teaching independence is the main principle of this form of education. In today’s transition to the credit-module system, the formation of the methodology of independent education of students is of great scientific and practical importance. Organizing students’ independent work, developing a mechanism for its implementation, visual, virtual, technological, informative-digitization in independent work, ensuring the flexibility and variability of independent work trajectories in performing scientific and creative work taking into account the professional interests and wishes of students are among the urgent tasks. This article examines the processes related to the radical change of educational goals and content of developing independent work of students in foreign higher education institutions. These are manifested in the following: directing the educational goals to the formation of the student’s need for continuous independent education as a necessity even after completing higher education; formation of effective creative thinking in students; development of logical analysis skills and comprehensive processing of applied data; it has been studied that the orientation of the educational content to the professional training model of the specialist is the main form and content of higher education.

References

  1. Баликаева М.Б. Формы организации самообразования студентов за рубежом для формирования профессиональной мобильности. // Вестник Кемеровского государственного университета 2015 № 1 (61) Т.4. – с. 97-100.
  2. Гордеев М.Н. Самостоятельная работа в истории педагогической мысли // Педагогическое образование в России. – 2014. №10. https://cyberleninka.ru/article/n/samostoyatelnaya-rabota-v-istorii-pedagogicheskoy-mysli/viewer
  3. Джуринский А. Н. Развитие образования в современном мире. - М.: Владос, 1999. – 153 с. / 200 с.
  4. Краснова Г. А. Открытое образование: цивилизационные подходы и перспективы: монография. М.: Изд-во РУДН, 2002. – с.50. /252 с.
  5. Лобзаров М. В. Модернизация высшего гуманитарного образования: взаимовлияние традиций и инноваций // Проблемы современного образования. 2010. № 5. С. 13-18. http://pmedu.ru/res/2010_5_2.pdf.
  6. Мусаханова Г.М. Мустақил таълим жараёнида талабаларнинг ташкилотчилик қобилиятларини ривожлантириш педагогик муаммо сифатида “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali. № 6, 6/2020 (№ 00050) - 222-226 б. http://iqtisodiyot.tsue.uz
  7. Россия Федерациясининг Болония жараёнидаги иштироки таҳлили https://tass.ru/info/17108043 сайтдан олинди.
  8. Устинова Я.И. Формирование умений самоорганизации и самоконтроля учебной деятельности у студентов: Дис. ... канд. пед. наук. - Челябинск, 2000.
  9. Шишкина И.Л. Реализация дидактических функций педагогических измерений в условиях кредитно-модульной системы: Дис. ... канд. пед. наук. – Ростов-на-Дону. – 2009. – 24 с.
  10. Пардаева З.Ж. Организация самостоятельной работы студентов. – Т.: Фан. 2007.- с. 108.
  11. Уразгалиева Р.И. Кредитно-модульная система организации обучения как фактор формирования умений самообразовательной деятельности студента. Дис. ... канд. пед. наук. - Оренбург, 2010.- 24 с.
  12. Шарипова М. Ўзбекистонни ақлий ресурсларни экспорт қилувчи мамлакат сифатида кўришни истайман. file:///C:/Users/Shavkat%20Khurramov/Downloads/Uzanalytics.com.