The article is devoted to the consideration of a cognitive approach to the analysis of a literary text. The connection between cognitive linguistics and cognitive stylistics, which share categorical concepts – conceptualization, categorization, nomination, concept, is highlighted. These concepts are fundamental in interpreting the text from a cognitive point of view, which is the object of the article. The relevance of the work is confirmed by the need to highlight the procedure for step-by-step modeling of the cognitive interpretation of a literary text, which was not previously presented in a structured way in scientific papers. Having considered the main concepts of cognitive linguistics and stylistics, the most essential concepts for the cognitive analysis of a literary text were identified – concept, conceptualization, categorization, knowledge structures, cognitive principles of information distribution in the text and frame. The most optimal way to represent the cognitive structure of a text is the cognitive analysis of the conceptual sphere and frames of a literary text, which represents a step-by-step procedure: the search for verbal signals representing conceptually important frames; deciphering the semantics of frames; activation of knowledge structures and conceptualization of textual information. Using the example of the cognitive analysis of the short story “The Mockingbird” by Ambrose Bierce, it was shown that through the involvement of cognitive actions, the highest degree of understanding of the text is achieved in the process of its interpretation.
Fillmore 1982 — Fillmore Ch. J. Frame semantics. Linguistics in the morning calm. Papers prepared for the 1981 Seoul International conference on linguistics. Seoul: Hanshin Publishing Co., 1982. Pp. 111—137.
Tajibayeva, A. Frame analysis of stylistic devices in literary text interpretation / A. Tajibayeva, A. Tajibayeva // Вестник Евразийского национального университета имени Л.Н.Гумилева. Серия: Филология. – 2020. – No. 4(133). – P. 114-122. – DOI 10.32523/2616-678X-2020-133-4-114-122. – EDN ZLAXAU.
Арнольд И.В. Стилистика. Современный английский язык: Учебник для вузов. – 4-е изд., испр. и доп. – М.: Флинта: Наука, 2002. – 384 с.
Ашурова Д.У. Художественный текст: когнитивный и культурологический аспекты// Ўзбекистонда хорижий тиллар. — 2020 — № 2 (31). — С. 126-138.
Ашурова Д.У. Теория текста с позиций когнитивно-дискурсивной парадигмы // Бюллетень науки и практики. 2019. №3.
Базылев В.Н. Общее языкознание: учебное пособие. М.: Гардарики, 2007. — 285 с.
Болдырев Н. Н. Концепт и значение слова // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: / Под ред. И. А. Стернина. – Воронеж: Воронеж. гос. ун-т, 2001. – С. 25-36.
Болдырев Н.Н. Когнитивная семантика: курс лекций по английской филологии. Тамбов: Изд-во ТГУ, 2001. 123 с.
Герасимов В. И., Петров В. В. На пути к когнитивной модели языка // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1988. Вып. XXII. С. 5-11.
Горский Д.П. и др. Краткий словарь по логике. М.: Просвещение, 1991. 209 с.
Демьянков В.З. Фрейм // Краткий словарь когнитивных терминов / Кубрякова Е.С., Демьянков В.З., Панкрац Ю.Г., Лузина Л.Г. Под общей редакцией Е.С. Кубряковой. М.: Филологический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова, 1996. С.187-189.
Джусупов Н.М. Тюркский символ в художественном тексте (лингвокогнитивный аспект): Монография. — Астана: издательство «Сарыарка», 2011. — 218 с.
Зимина Л.О. Принцип экономии в современной рекламе: автореферат дис. ... кандидата филологических наук: 10.02.01 / Зимина Людмила Олеговна; [Место защиты: Том. гос. ун-т]. – Томск, 2007. – 20 с.
Колесникова, С. М. Когнитивная лингвистика: учебник для вузов / С. М. Колесникова, Е. В. Алтабаева, А. Т. Грязнова ; под редакцией С. М. Колесниковой. – Москва: Издательство Юрайт, 2022. – 192 с. (Высшее образование). – ISBN 978-5-534-15454-2. – Текст: электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. – URL: https://urait.ru/bcode/509296 (дата обращения: 22.10.2023).
Коннова М. Н. Введение в когнитивную лингвистику: учебное пособие. Изд. 2-е, перераб. Калининград: Изд-во БФУ им. И. Канта, 2012. – 313 с.
Красных, В.В. «Свой» среди «чужих»: Миф или реальность. - М, 2003, С. 64.
Краткий словарь когнитивных терминов / Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина; Под общ. ред. Е. С. Кубряковой. – Москва : Филол. фак. МГУ, 1996. – 245 с.
Кубрякова Е.С. Теоретические проблемы русского словообразования (транспозиция в концептуализации и категоризации мира) // Русский язык: исторические судьбы и современность. М.: МГУ, 2001. С. 190-191.
Лотман Ю.М. Избранные статьи. Т. 1. – Таллинн: Александра, 1992. – С. 129-132.
Маслова В.А. Введение в когнитивную лингвистику : учеб. пособие. М.: Флинта: Наука, 2007.
Минский М. Фреймы для представления знаний [Текст] / Пер. с англ. О.Н. Гринбаума; Под ред. Ф.М. Кулакова. – Москва: Энергия, 1979. – 151 с.
Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З.Д. Попова, И.А. Стернин. — М.: АСТ: Восток-Запад, 2007. — 314 с.
Солсо Р.Л. Когнитивная психология. М. : Триволта, 1996.
Хассан Шали Н.А. Основные характеристики художественного текста // Идеи. Поиски. Решения: материалы VII Междунар. науч. практ. конф., Минск, 25 ноября 2014 г./ Редкол.: Н.Н. Нижнева (отв. редактор) [и др.]. – Мн.: БГУ, 2015. – C. 103-114.