sg
O‘zbekcha

TRANSLATIONS OF POSITIONAL AFFIXES IN THE UZBEK AND ENGLISH LANGUAGES

Authors

Keywords:

lexicon-semantic field, spatial and temporal meaning, word-forming affixes, translation, independent phrases, dictionary, word, terminology, pronunciation.

Abstract

 The translation and explanation of expressions conveying spatial and temporal meaning in English and Uzbek within the framework of national linguistic specificity, as well as the presentation of translations of lexico-semantic affixes that convey location meanings in Uzbek and English languages, were considered with a focus on relevant research in this field, accompanied by necessary examples. In general, the presence of space-forming affixes ensures the further expansion of vocabulary in linguistics.

Author Biography

  • , Fergana State University

    Farg‘ona davlat universiteti, “Ingliz tili amaliy kursi” kafedra o‘qituvchisi

References

Кобозева И. М. Лингвистическая семантика / И. М. Кобозева. – М. : Эдиториал УРСС, 2000. – 352 с.

Бабушкин А. П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка. –Воронеж: Изд-во ВГУ, 1996. –С. 38;

Палутина О. Г.Концепт «вода» в русской и английской концептосферах // Теория и практика германских и романских языков. -Ульяновск, 2002. -С. 90.

Воркачев С.Г. Наполнение концептосферы // Лингвокультурный концепт: типология и области бытования: монография. -Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2007. -С. 34.

Асколдов С.А. Концепт и слово [Текст] / С.А.Асколдов // Русская словесност. От теории словесности к структуре текста. Антология. – М., 1997.

Карасик В.И. О категориях лингвокултурологии Языковая личност проблемы коммуникативной деятелности. –Волгоград, 2001.

Степанов Ю.С. Константы. Словар русской културы. Опыт исследования. –М., 1997.

Lambalgen M., Hamm F. The proper treatment of events. Blackwell Publishing Ltd., 2005. – р.112.

Abulxayr M. Navoiy asarlarining izohli lug‘ati. – Toshkent: “OʻzME” Davlat ilmiy nashriyoti, 2018. – 560 b

Downloads

Published

2024-09-12

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>