Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedogogical

No. 1 (2024): Scientific journal of the Fergana State University (Social humanities sciences)

THE CONTENT OF THE DEVELOPMENT OF INFORMATION CULTURE OF FUTURE TEACHERS OF TECHNOLOGICAL EDUCATION THROUGH MEDIA LITERACY

Submitted
April 8, 2024
Published
2024-04-09

Abstract

This article is about the globalization of media education and the wide spread of media literacy among people, especially among young people. Media is a formative part of working with information. Mass communication and information system is the most effective system of acquiring knowledge. Currently, the media is considered the most convenient for receiving, distributing and delivering information to the right places. Among mass media, television, internet, radio and press are the most important. Today, media is considered an integral part of human life because it increases the effectiveness of education. In addition, the role of media in distance education and online classes is very large.

References

  1. Маматова Я, Сулайманова С. Ўзбекистон медиатаълим тараққиёти йўлида. Ўқув қўлланма.–Тошкент.: «Extremum-рress», 2015. –Б.32.
  2. Ўзбекистон Республикасининг “Ахборотлаштириш тўғрисида”ги Қонуни // Ахборот ва ахборотлаштиришга оид норматив-ҳуқуқий ҳужжатлар тўплами. – Т.: Адолат, 2008. –Б. 290.
  3. “Ўзбекистон Республикаси ахборот ресурсларини тайёрлаш ва уларни маълумотларни узатиш тармоқларида, шу жумладан, Интернетда тарқатиш тартиби тўғрисида”ги Низом. // Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами. 2004 й., 19-сон, 220-модда.
  4. Ўзбекистон Республикасининг “Ахборот олиш кафолатлари ва эркинлиги тўғрисида”ги Қонуни. // Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 1997 й., 4-5-сон, 108-модда; 2001 й., 1-2-сон, 23-модда; 2015 й., 52-сон, 645-модда.
  5. Анисимов В.В. Общие основы педагогики. – Москва.:Просвещение, 2006. –С. 574.
  6. Арипов М. Internet ва электрон почта асослари. – Тошкент.: Университет, 2000. –Б. 132.
  7. Арипджанова А. Таълимни ахборотлаштириш шароитида олий таълим муассасалари педагогларининг креатив салоҳиятини ривожлантириш: Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD). дисс. Автореф. – Тошкент., 2017. –Б. 50.
  8. Атаманов Г.А. Информационная безопасность: сущность и содержание // Бизнес и безопасность в России. – 2007. – № 47. – С. 106.
  9. Атамуратов С. Национальная культура и национальное самосознание в процессе обновления общества (Социально-философский аспект): Автореф... док. филос.наук. – Тошкент., 1992. –С. 54.
  10. Ахраров Б.С. «Ахборот хавфсизлиги» курсини ўқитишда талабалар мотивациясини ривожлантириш // Замонавий таълим. 2018. №3. –Б. 29-33.
  11. Бадалов.М. Ёшлар онгида ҳаётбахш ғоялар // Huquq va burchjurnali. – Т., 2014. - №6. // www.huquqburch.uz.
  12. Мусурмонова О. Юқори синф ўқувчилари маънавий маданиятини шакллантиришнинг педагогик асослари: Педагогика фанлари доктори. ...дисс. – Тошкент., 1993. –Б. 364.
  13. Мухаммадиев Ж.Ў. Ахборот хавфсизлиги: муаммо ва ечимлар. – Тошкент., 2011. – Б.167.
  14. Муҳаммад Амин Яҳё. Интернетдаги таҳдидлардан ҳимоя. –Тошкент: Movaraunnahr, 2016. –Б. .
  15. Мўминов А. Ўзбекистон ахборотлашган жамият сари –Тошкент: «Турон замин зиё», 2013. –Б.104.
  16. Назаров Н. Жамиятда миллий-этник жараёнлар ривожининг сиёсий-фаалсафий таҳлили: Сиёс. фан. док. ... дисс. – Тошкен: ДЖҚА, 2005 –С.355.
  17. Назаров Қ. Аксиология. Қадриятлар фалсафаси. – Тошкент.: Маънавият, 1998. –Б.176.
  18. Найн А.Я. Педагогический эксперимент: методика и его организация. – Магнитогорск: МаГУ, 2002. – С.127.
  19. Носов Н.А. Виртуальная психология. – Москва.: АГРАФ, 2000. –С.432.
  20. Нурмеева Н.Р. Формирование информационной культуры учащихся на интегрированном уроке: Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. – Казань, 2004. –С. 192.
  21. Нурбой А. Маърифат нимадир? Жаҳолат надир? // «Тафаккур», 2005, 3-сон. –Б.4.
  22. Парсонс Т.О структуре социального действия. – 2-е изд. – Москва.: Академический проект, 2000. –С. 289.
  23. Педагогика / В.А. Сластенин [и др.]. – Москва.: Школа-Пресс, 1997. – С.512.

Most read articles by the same author(s)